گزارش تصویری از رزمایش بزرگ سیل و زلزله

گزارش تصویری از رزمایش بزرگ سیل و زلزله

 

 

 

مانور استانی سیل و زلزله  با حضور ۱۱۰ تیم عملیاتی و با حضور یک هزار نفر در اطراف سد تهم در مساحتی به وسعت ۴۰ هکتار برگزار شد.

مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان با بیان اینکه یک هزار و ۵۰ نفر در مانور بزرگ زلزله و سیل زنجان شرکت دارند، گفت: هدف انسجام و هماهنگی بین دستگاه‌ها و بالابردن آمادگی دستگاه‌های استان، چه امدادی و چه خدماتی در مواقع بروز بحران مانند سیل، زلزله و سایر بلایای طبیعی است.

عباس بابایی با اشاره به اینکه در مانور استانی، آمادگی نیروهای امدادی همانند اورژانس، هلال احمر، پلیس و همین طور نیروهای ارتش و بسیج مورد سنجش قرار می‌گیرد، گفت: دستگاه‌های خدمات‌رسان همچون اداره برق، گاز و آب و فاضلاب هم در این مانور برای ارزیابی عملکرد آنها هنگام وقوع سیل و زلزله حضور دارند.

وی اظهار داشت: مانور بزرگ استانی سیل و زلزله در ابعاد بزرگی ترسیم شده و بیش از ۴۰ دستگاه امدادرسان و خدماتی با ۱۱۰ تیم عملیاتی با ۵۰ دستگاه سبک و سنگین حضور دارند.

وی با بیان اینکه یک هزار و ۵۰ نفر در این مانور شرکت دارند، افزود: هدف انسجام و هماهنگی بین دستگاه‌ها و بالابردن آمادگی دستگاه‌های استان، چه امدادی و چه خدماتی در مواقع بروز بحران مانند سیل، زلزله و سایر بلایای طبیعی است که استان زنجان با آن مواجه است.

مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان با اشاره به اینکه این مانور به این شکل برای اولین بار است که در استان اجرا می‌شود، گفت: این مانور ترکیبی از تمامی دستگاه‌ها با ماموریت‌های ویژه است.

وی تصریح کرد: ۵۵ تا ۶۰ پمپ در کنار سد مشغول به تمرین تخلیه آب خواهند بود تا در صورتی که حادثه‌ای پیش آمد، آمادگی کامل وجود داشته باشد. به عبارتی این مانور تمرینی کامل از وظایف تمام دستگاه‌ها است.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور در حاشیه این مانور در بین خبرنگاران گفت: امسال بالغ بر یک هزار دستگاه به سازمان امداد و نجات هلال احمر کشور به همراه ۸ هزار نیروی جدید امدادی در قالب یک هزار و ۸۰۰ تیم اضافه می‌شود‌. وی با اشاره به اینکه مانور‌های اینچنینی برای افزایش سطح آمادگی در استان‌ها است، گفت: بعد از این مانور ساعت صفر برگزار می‌شود که بدون اعلام به دستگاه‌ها این مانور انجام می‌شود که باید در حداقل‌ترین زمان انجام شود.

وی افزود: در سطح کشور ۴ هزار و ۵۰۰ تیم عملیات امداد و نجات در اختیار هلال احمر وجود دارد که دارای تجهیزات خوبی هستند.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور گفت: امسال بالغ بر یک هزار دستگاه به سازمان امداد و نجات هلال احمر کشور به همراه ۸ هزار نیروی جدید امدادی در قالب یک هزار و ۸۰۰ تیم اضافه می‌شود‌.

وی خاطرنشان کرد: با همین امکانات هلال‌احمر کشور در بالاترین شاخص‌ها قرار دارد و در حد پنج کشور اول دنیا در زمینه امداد و نجات است.

رئیس مدیریت بحران کشور، در حاشیه مانور بزرگ استانی سیل و زلزله استان، با بیان اینکه جهان با ۳۴ چالش بسیار جدی روبرو است، اظهار کرد: مهم ترین این چالش ها در شرایط فعلی، تغییر اقلیم، کمبود آب و بیابان زایی و کمبود فضای سبز است که این موارد می تواند در آینده مخاطراتی را به دنبال داشته باشد.

وی با بیان اینکه لازم است آمادگی لازم را در مقابله با بحران های پیش رو داشته باشیم، افزود: تغییرات آب و هوایی همیشه باعث می شود با خطرات جدی از جمله سیلاب و زلزله، آتش سوزی، خشکسالی و… مواجه شویم که باید برای تمامی بحران ها آمادگی داشته باشیم.

محمد حسن نامی، با بیان اینکه با آمادگی های لازم در بحران ها میتوانیم از جان و مال مردم محافظت کنیم، افزود: با برگزاری مانور ها و تمرین ها در طول سال به رفع نواقصات و مشکلات میتوان پی برد تا در بحران های واقعی به خوبی عمل کرد.

نامی با بیان اینکه همچنین باید مردم را نیز در برابر بحران ها و بلایا آموزش داد، بیان کرد: با آموزش به مردم توان ایستادگی مردم در بلایا ارتقا می یابد.

وی با بیان اینکه علاوه بر مانور استانی که در استان زنجان شاهد برگزاری آن هستیم، مانور دور میزی در استان زنجان و چند استان همجوار نیز برگزار خواهد شد، افزود: این مانور عملیاتی بزرگ طی چند ماه آینده در منطقه اجرا خواهد شد.