مجلس پوستری!
شهر که آرام میگیرد از دغدغه روز، در و دیوار شهر پر میشود از تصاویر نامزدهایی که برای انتخابات مجلس با هم در رقابتاند،تنها محل های تعیین شده برای تبلیغات جوابگو نیست، پلهای هوایی، تیرهای چراغ برق، دیوار ملکهای شخصی و… همه پر میشود از تصاویر نامزدهای متخلفی که قرار است به خانه ملت راه یابند.
اینجا دیوار به دیوار خانههای شهر، در پناه تاریکی و نسیان شب از تبلیغات نامزدهای انتخاباتی در امان نیستند.
صدای وانت بارهای حامل بنر و پوستر و کارگری که چسب را به دیوار اسپری میکند تا نفر بعدی دیوار چند متری را با پوسترهای کاندیدا ردیفی و در امتداد هم به دیوار ملک شخصی بچسباند به گوش میرسد. صاحب ملک پیرمردی است چشم به راه روزهای واپسین زندگی، شب سکوت است و پایان تبلیغات، باردیگر در ردیف پایین عکسها، چسب اسپری میشود وصدایی که میگوید حمید عجله کن تا کسی نیامده. او کارگر است، مثل آن دیگری که دورتر ایستاده و خیره نگاه میکند به تو، آمده اند کار خود را انجام دهند بدون توجه به حق الناس و ناله دیوار و صاحب خانه، سریع دست به کار میشوند تا کار را تمام کنند وجایی دور، دورتر از نگاه تو میروند.
دو مرد میانسال با قامتی متوسط، موهای جو گندمی و چهره گرفته در حالی که سطل سریش و حجم عظیمی از پوستر ها را در آغوش دارند از راه میرسند و با سرعت عمل بالایی چرتکه آغشته به سریش و عکسها را بر روی عکس رقیب می چسبانند و در سرمای سرد شب به سرعت سوار ماشین میشوند تا تمام شهر را از پوستر های نامزد پرکرده و از تب تند انتخابات کاسبی کنند.
دو شب است از طرف یک نفر ساعت ۳صبح بیرون هستم فضای انتخاباتی را میبینم اتفاقات ناخوشایندی میافتد بسیار متاثر می شوم، علارغم اینکه آموزش داده شده ولی شاهد هستیم در فضای مجازی علیه رقبا شایعه سازی میشود، هزاران پوستر و بنر غیراز فضا های تعیین شده، روی جعبه مخابرات نصب میشود و چند ساعت دیگر گروه بعدی پوسترهای خود را بر روی پوستر های قبلی میچسبانند، پوسترهای رقابا را پاره می کنند وچقدر سرمایه نابود می شود و چقدر بی اخلاقی انتخاباتی رخ می دهد. اینها گفته های” رسول بیات” کنشگر سیاسی است.
وی تاکید می کند: یا به آقایان کاندید آموزش داده نشده یا توجه نمیکنند که در هر دو صورت جای تاسف است.
بیات تبلیغات دور دوازدهم مجلس را بدترین شیوه تبلیغات عنوان کرد و افزود: هر چند ما در دورههای قبلی نیز شاهد تخلف بودهایم اما در این دور از رقابت ها تخلفات بیشتری صورت گرفته است، میگوید: بهتر است تخلفات مستند سازی شود تا در دوره های بعد با درنظر گرفتن محرومیت، بعضی از کاندیدها اخلاق مدارانه حرکت کنند.
از دیدگاه بیات از سال ۵۸ که اولین انتخابات برگزار شد تا به امروز هیچ رشد اخلاقی و پیشرفتی صورت نگرفته در حالی که میتوانستیم از راه های دیگر چون ساخت کلیپ، فضای مجازی و مناظره های انتخاباتی بدون ایجاد آلودگی های بصری و فضای شهری که بسیار زننده بود تبلیغات سالم واخلاق مدارانه ای داشته باشیم.
وی می گوید: طبیعی است، تا زمانی که موانع قانونی محکم نباشد شاهد چنین بی اخلاقیهایی باشیم بنابراین زمانی که مسیر انتخابات مسیر درستی باشد وبه کیفیت توجه کنیم و به جای ۱۰۰ نفر کاندید چند نفر با پشتوانه فکری و برمبنای احزاب ورود کنند بلبشوی انتخاباتی را شاهد نخواهیم بود. برخی کاندیداها با این تصور که هرچقدر تصویرشان در تیررس دید مردم باشد شانس پیروزیشان بیشتر است. در حالی که با فرهنگسازی در بین مردم باید این نوع نگاه تغییر یابد مطالبهگران مردم رسانهها و گروههای مرجع میتوانند این معادله را تغییر دهند.
محمد جواد محمدی، رییس هیات بازرسی و نظارت انتخابات استان زنجان با بیان این مطلب که بد اخلاقی های انتخاباتی و تبلیغاتی در هر دوره پیش میآید افزود: جلسه توجیهی پیش از شروع تبلیغات برگزار می شود که با این همه گاها رعایت نمی شود. کمیته امحا مستقر درفرمانداری و حوزه های انتخابی اقدام به برخورد میکنند و در صورت تکرار هیات نظارت وارد عمل شده و تخلفات را به هیات مرکزی و شورای نگهبان ارسال میکنند.
وی در ادامه با اشاره به این مطلب که دست شورای نگهبان تا صدور اعتبار نامه و بررسی صلاحیت منتخب باز گذاشته شده است افزود: تخلفاتی چون تبلیغ علیه کاندیدای دیگر، خسارت به اموال عمومی و شخصی، شفافیت در هزینه کردهای انتخاباتی تاثیر گذار در تایید صلاحیت منتخبان خواهد بود.
محمدی گفت: سامانه شفافیت انتخاباتی نیز آماده شده است تا داوطلبان شماره حسابی را معرفی کنند که هزینهکردهای کاندیداها رصد و کنترل شود بنابراین اجرای این قانون نقش بسزایی در شفافیت مالی و تحقق عدالت انتخاباتی دارد.
هر کدام از کاندیداها به دنبال آن هستند تا راهی برای تبلیغات بهتر و پیشی گرفتن از دیگر کاندیدا بیابند تا رأی بیشتری جذب کنند راه هایی را انتخاب می کنند که معلوم نیست چه صدماتی را به آینده یک کشور میتواند وارد سازد. تبلیغاتشان مانند عملکردشان پر از علامت سوال است این تبلیغات هیچ هدفی جز تصاحب صندلی سبز مجلس ندارد. نامزدهای انتخاباتی به جای هزینههای گزاف برپایی جنگهای شادی ،تهیه بروشور وبنر، کرایه میز و صندلی،سیستم صوتی و تصویری، کرایه داربست، وانت و دهها و دهها هزینه دیگر بهتر است جزواتی درست کرده و در مساجد و فضای مجازی و ستادهایشان با کمترین مخارج به سمع و نظر مردم برسانند، وقتی نمایندهای میتواند با هزینه کم برنامه مدون خود، راهکارها، دادهها، مطالعات و تحقیقات و … را تکثیر و در اختیار مردم بگذارد و آن را برایشان شرح دهد این همه ناهار و شام، بنر، سیستم صوتی و تصویری و…برای چیست؟
حالا فقط یک سوال در ذهنم نقش بسته و آن این است که چطور افرادی به خود اجازه میدهند با سرنوشت کشور بازی کنند، با انتخاب افرادی به عنوان کاندیداهای مجلس و دادن کرسی سبز رنگ مجلس به آنان به نوعی سرنوشت کشور خود را برای چهار سال تعیین میکنند. این افراد باید برای بسیاری از اقدامات مهم کشور تصمیم گیری کنند، شاید نظارت بیشتر بر فرایند تبلیغات کاندیداهای مجلس و انتخاب افرادی با تحقیق و مطالعه از سوی افراد جامعه بتواند دست چنین دلالانی را از فضای سیاسی کشور دور کند.