لباس فرم مدارس کالا نیست! انظباط و برابری با روپوش‌های بد رنگ

لباس فرم مدارس کالا نیست!

ندای شهروند– در ساعت‌هایی که مدارس تعطیل می‌شوند و دانش‌آموزان در کوچه‌ها و خیابان‌ها در حال رفت‌وآمد هستند مهمترین چیزی که نظر رهگذران را جلب می‌کند ناهمگونی لباس‌های فرم دانش‌آموزان است.
لباس‌هایی که بیشتر اوقات سر و شکل مناسبی برای سن و سال دانش‌آموزان ندارد. طراحی لباس که شامل فرم و رنگ می‌شود مورد تخصصی‌ای است که باید بیش از پیش مورد مطالعه قرار گیرد.
اعمال سلیقه مسوولان برخی مدارس، فرهنگ ها، سنت ها و باورهای خاص در انتخاب رنگ لباس دانش آموزان بدون توجه به روان شناسی رنگ مشکلاتی پنهان را در این زمینه به وجود می آورد.
از رنگ به عنوان یک ابزار ارتباطی یاد می کند. از دیدگاه کارشناسان ارتباط با دیگران از دو طریق مستقیم و غیرمستقیم صورت می گیرد. در نوع غیرمستقیم رنگ می تواند نقش مهمی داشته باشد.
از دیدگاه متخصصان تنوع رنگ بانشاط و شادابی رابطه مستقیم دارد و موجب می شود هیجانات کودکان، نوجوانان و جوانان به طور منطقی بروز کند.
انظباط و برابری
رییس اداره انجمن اولیاء و مربیان استان زنجان در این‌باره گفت: باوجود اينكه دانش آموزان در طبقات اجتماعي، اعتقادي و فرهنگي مختلفي هستند با پوشیدن لباس فرم سادگي و برابري را درك مي كنند و هنگامي كه آن‌ها خود را در برابر با افراد ديگر ببينند ارتباط‌گيري اجتماعي‌شان آسان‌تر مي‌شود ملزم شدنشان به پوشیدن لباس فرم باعث ایجاد هماهنگی، انظباط و اجتماعی شدن، پایبندی به قوانین مدرسه و در برخی موارد باعث می شود در بیرون از مدرسه با این لباس جایگاه و موقعیت آن‌ها برای بقیه شناخته شود و جلوی برخی ازمشکلات این دانش آموزان چون فخر فروشی که با آن دست به گریبان بودند گرفته می‌شود. اگر لباس‌هایی که برای دانش آموزان در نظر می‌گیریم ساده باشند افکار متمرکز چیزهای دیگر نمی‌شود و به سمت آموزش و پرورش که هدف اصلی مدرسه است کشیده می شود.
پوشش‌های نامتعارف
اصغر ابراهیمی، یک دست و یک رنگ کردن لباس دانش آموزان را از دغدغه اولیا دانش آموزان و عوامل اجرایی مدرسه عنوان کرد و افزود: پوشش های نامتعارف که پیش از این وجود داشت تا حدودی رفع شده است همچنین برای دانش‌آموزان مدارس محروم و غیر برخوردار، ضمن هماهنگی با تولیدی طرف قرارداد، لباس با قیمت کمتر در اختیار قرار می‌گیرد و بسیاری از تولیدی‌ها با هماهنگی مدیران نسبت به این کار اقدام کرده‌اند تا ۶ درصد ازکل دانش آموزان لباس فرم به‌صورت رایگان یا نیم‌بها و با نرخ پایین‌تر از قیمت مصوب، در اختیار آن‌ها قرار بگیرد و دانش آموزان دل مشغولی جز کسب علم و دانش در مدارس نداشته باشند.
ابراهیمی گفت: مدرسه اولين مكان رسمي است كه دانش آموزان وارد آن محيط مي شوند و يكسري تجربيات را مي آموزند. همساني رنگ لباس آن‌ها در يك كلاس قانون پذيري، تبعيت پذيري و اجتماعي شدن را در دانش آموزان پرورش مي‌دهد و مشارکت حداکثری دانش آموزان در کارها رابه دنبال دارد و از موارد دیگر اینکه پوشیدن لباس فرم باعث می‌شود بچه‌ها در بیرون از مدرسه برخی از کارهای نامتعارف را انجام ندهند.
تکرار سه ساله
وی در ادامه عنوان کرد: خانواده‌ها اجباری برای مراجعه به تولیدی تعیین‌شده توسط مدرسه ندارند و در صورت تمایل می‌توانند فرم لباس موردنظر و هماهنگ را خود شخصا تهیه کنند، مانیز در پی آن هستیم تا آنجا که می‌توانیم درتولید لباس فرم دانش آموزان از پارچه‌های تولید کشور خود استفاده کنیم و به مدیران مدارس توصیه شده است در تولید لباس فرم دانش آموزان این مسئله را مد نظر قرار دهند و به مدت سه سال مدل لباس‌های فرم را تکرار کنند تا این دغدغه والدین که در رابطه با نو و بلااستفاده بودن لباسهای فرم سال پیش وجود داشت مرتفع شود که با تصمیم گیری انجمن اولیاء ومربیان مدارس این فرهنگ سازی در مدارس صورت می‌گیرد و مانیز نقش نظارتی خود را ایفا می‌کنیم.
رییس اداره انجمن اولیا و مربیان استان زنجان با گلایه مندی از منفعل عمل کردن اتحادیه تولید پوشاک وعدم همکاری‌های لازم این صنف با آموزش و پرورش و نبود قیمت کارشناسی شده و طرح و ایده از سوی آن‌ها واینکه تنها سود مادی مدنظرشان است گفت: دراین زمینه ارگان‌ها به فراخور وظیفه باید ورود پیدا کنند تا دانش آموزان که جامعه هدف ماهستند بدون دغدغه و استرس بتوانند آموزش ببینند.
تاثیرات رنگ‌ها
مریم مصطفوی روانشناس ومدرس دانشگاه در خصوص تاثیر رنگ لباس فرم در یادگیری چنین عنوان کرد: رنگ ها در یادگیری امور و مسائل آموزشی نیز تأثیرگذارند، یک معلم توانا می‌تواند با بهره گیری از این سبک‌ها و پیوند آن‌ها با یادگیری، این فرآیند را کارآمد تر سازد تا حافظه بلندمدت فعال گردد.
این امکان برای معلم و در کل کادر اجرایی مدرسه وجود دارد که با استفاده درست از رنگ‌ها و مدیریت حساب شده، به خصوص در لباس فرم دانش‌آموزان موضوع رنگ‌ها را مد نظر قرار دهند و با این کارشرایط مناسبی برای یادگیری فراهم شود.
مصطفوی در ادامه به تاثیرات روانی رنگ‌ها اشاره کرد وافزود: توصيه مي شود براي دانش‌آموزان لباس‌هايي انتخاب شود كه نوع نگاه و سليقه آنان را تامين كند و اگر نوع انتخاب‌ها از جمله نوع پوشش و رنگ آن مطابق با روحيه شان نباشد آن‌ها را در آينده دچار مشكلاتي خواهد کرد .بنابراين همه ما رنگ‌هاي شاد و رنگ‌هايي را كه در آن فضاي رواني خوبي داشته باشیم را بيشتر دوست داریم. مسئله مهم ديگر اين است انسان، رنگ و طبيعت به طور مداوم در تعامل با يكديگر هستند و دين مبين اسلام به پوشش افراد و نحوه انتخاب رنگ لباس توصيه هاي فراواني كرده است.
وی گفت: اگر افراد به صورت طولاني و در درازمدت از لباس‌هايي به رنگ سياه، خاكستري و قهوه اي استفاده كند با گذشت زمان براي آنها كسالت‌هاي روحي و رواني به همراه مي‌آورد و يا ممكن است اختلالاتی در یادگیری افراد ایجاد کند که متاسفانه ما در مقاطع بالای تحصیل بیشتر شاهد استفاده از این رنگ‌ها هستیم که نشان از عدم آگاهی مسوولان از تاثیر رنگ در یادگیری است.

///فائزه تقی‌لو – ندای شهروند