جداسازی آب آشامیدنی از آب مصرفی یک ضرورت است مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان:

جداسازی آب آشامیدنی از آب مصرفی یک ضرورت است

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان گفت:‌ میزان بارش‌ها در زنجان از ابتدای امسال تاکنون نسبت به دوره آماری بلند مدت ۵.۴۴ درصد و نسبت به مدت مشابه پارسال ۱.۸۸ درصد کاهش یافته است.

به گزارش ندای شهروند به نقل از زنگان امروز، اکبر باقری به مناسبت بزرگداشت روز خبرنگار در دیدار با مدیر مسئول این روزنامه، گفت : از ابتدای امسال تاکنون ۲۹۱ میلیمتر بارندگی در استان داشتیم که این میزان در مدت مشابه پارسال۳۰۰ میلیمتر بود.

وی آورد سد تهم زنجان را سال قبل ۱۵.۵ میلیون مترمکب ذکر کرد و یادآورشد:‌ این سد با حجم مخزن ۸۴ میلیون مترمکعب امسال ۸.۵ میلیون مترمکعب آورد داشت و هم اکنون ۲۱ درصد حجم سد پرشده است.

باقری اظهار داشت: به دلیل آورد کم این سد، برداشت از آن در چهار سال گذشته انقباضی شده است.
وی حجم سد گلابر را ۱۱۶ میلیون مترمکعب بیان کرد و افزود: این سد پارسال ۶ میلیون مترمکعب و امسال سه میلیون مترمکعب آورد دارد و هم اکنون ۴۱ درصد آن پر شده است.

باقری ادامه داد: سد کینه ورس سال پیش ۴.۷ میلیون مترمکعب و امسال چهار میلیون مترمکعب با حجم مخزن ۱۶ میلیون مترمکعب آورد داشته است و هم اکنون آب پشت سد چهار میلیون مترمکعب است.

مهندس اکبر باقری همچنین حجم سد تالوار را ۵۰۰ میلیون مترمکعب بیان کرد و گفت:‌ این سد سال قبل ۴۴ میلیون مترمکعب و امسال ۱۵ میلیون مترمکعب آورد داشته است.

باقری گفت:‌ هم اکنون سد تالوار با ۱۰۵ میلیون مترمکعب آب، ۲۱ درصد پرشدگی دارد.

وی با بیان اینکه مشکلی در تامین آب استان نخواهیم داشت، تاکید کرد: تکیه بر آبهای زیرزمینی زنگ خطری است که باید هر چه سریعتر با ساخت و تکمیل سدهای نیمه تمام از فشار بر آبهای زیرزمینی کاست.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان وجود چاه های غیر مجاز و بهره‌برداری بی رویه از آب کشاورزی را عامل اصلی پایین رفت سفره های زیر زمینی دانست و گفت : شوربختانه با بهره‌برداری بی رویه از آب های زیر زمینی برای مصرف کشاورزی که آورده اقتصادی چندانی هم برای کشور ندارد ، شاهد کاهش سطح آب هستیم که ادامه این رویه آسیب جدی به منابع زده و فرونشست های زمین را در پی خواهد داشت.

در ادامه این دیدار مصطفی ارفعی مدیر مسئول روزنامه زنگان امروز هم با سپاسمندی از حضور فرنشین سازمان آب منطقه‌ای استان در دفتر این روزنامه گفت : آب و بحران خشکسالی از دغدغه های شورای نویسندگان روزنامه زنگان امروز بوده و آماده همه نوع همکاری در فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در این زمینه هستیم.

وی با اشاره به تجربه کشورهای همسایه در بهره برداری از کشت در گلخانه و مدیریت آب گفت : تجربه ترکیه می تواند الگویی برای ایجاد گلخانه باشد چرا که این دولت با ساخت سد های بزرگ و کنترل روان آب ها ، بزرگترین سدهای دنیا را در اختیار دارد که بیش از نیاز آب مصرفی خود ذخیره دارد با این وجود کشاورزی خود را به سمت مکانیزه شدن و ساخت گلخانه پیش برده و توانسته بازارهای بزرگی مانند روسیه را برای صادرات محصولات خود به دست بیاورد.

مصطفی ارفعی با اشاره به تفکیک آب آشامیدنی از آب مصرفی در کشورهای همسایه ، این تجربه را الگوی مناسبی برای ایران دانسته و گفت: آنچه پیش‌بینی می‌شود و سالهاست کار شناسان گفته اند، یکی از چالش‌های جدی آینده، چالش آب خواهد بود و به نظر می‌رسد برخی دولت‌های همسایه با جدی گرفتن این ایده، جنگ را شروع کرده‌اند و ما هم اگر بخواهیم از بحران خشک سالی عبور کنیم و در این جنگ نبازیم باید به صورت جدی از منابع خود حفاظت کنیم. اینکه برای آبرسانی به شهرها و روستاها سد سازی شده و با با صرف میلیارد ها دلار هزینه آب تصفیه شده را کیلومترها آن طرف تر به شهرها برسانیم تا به مصرف برسد، اشتباه و غیر اقتصادی است و نتیجه‌ای جز شکست ندارد بنابراین به نظر می‌رسد آب مصرفی باید از آب آشامیدنی جدا شود و آب خوردن به صورت بسته بندی شده در اختیار مردم قرار گیرد.

 

مدیر مسئول روزنامه زنگان امروز افزود: همین شیوه در آبرسانی به روستاها نیز درست نیست، گاهی برای انتقال آب آشامیدنی به یک روستای ۱۰۰ خانواری، چندین کیلومتر لوله گذاری اجرا می شود و برای نگهداری آن و ایجاد منبع و تصفیه هزینه های هنگفتی صورت می‌گیرد تا با قیمت نازل مورد مصرف قرار گیرد، در حالیکه می‌شود با پخش آب به صورت بسته‌بندی هم در مصرف و هم در هزینه صرفه جویی کرد.

 

مصطفی ارفعی تاکید کرد: هیچ جای دنیا این رفتاری که ما با منابع خود داریم را ندارد و ناچاریم برخی ملاحظات را کنار بگذاریم و با نگاه ملی و کارشناسی به مشکلات نگاه کنیم.

مدیر مسئول روزنامه زنگان امروز با اشاره به توانمندی های مهندس باقری گفت: در گذشته بنا به دلایل نا معلوم نتوانستیم حق آبه خود را در میان دیگر استان های همسایه بگیریم و برای مثال استان آذربایجان خاوری در زمینه سد سازی و کنترل روان آب ها از زنجان موفق‌تر عمل کرده است.

وی در پایان با تاکید بر نقش رسانه ها به ویژه رسانه های استانی گفت : یقین داریم که استفاده کردن از ظرفیت های رسانه ها به ویژه رسانه های مردمی و غیر دولتی در فرهنگ سازی و مطالبه گری برای گرفتن بودجه کافی موثر است ولی شوربختانه از ظرفیت رسانه ها استفاده نمی شود و به ویژه باید به مجموعه مدیریت ارشد استان در این فرصت سوزی مدال داد.