بانوان ورزشکار زنجانی در مسیر قله‌های موفقیت

بانوان ورزشکار زنجانی در مسیر قله‌های موفقیت

بانوان ورزشکار زنجانی در مقایسه با گذشته به موفقیت‌های خیره کننده نایل شده‌اند و در صورت سرمایه گذاری و حمایت بیشتر از آنها می‌توان به توسعه ورزش زنان در استان امیدوارتر بود.

به گزارش ندای شهروند، ورزش در جهان کنونی اهمیت زیادی پیدا کرده است و تمامی کشورها می کوشند فعالیت های ورزشی را هرچه بیشتر در برنامه زندگی شهروندان خود بگنجانند، در این میان زنان با توجه به فیزیولوژیک بدن و نقش ها و رویدادهایی که در زندگی تجربه می کنند نیازمند توجه به ورزش در ابعاد مختلف زندگی خود هستند.

بدون تردید، پی ریزی یک جامعه سالم و با نشاط در گرو سلامت روحی و جسمی آحاد آن جامعه است و در همین راستا سلامت زنان به عنوان نیمی از جمعیت یک جامعه، جهت ایفای نقش های مادری، تربیت نسل و انجام وظایف متعدد دیگر، یک نیاز اصلی و اساسی به شمار می رود.

به اعتقاد کارشناسان، ورزش به رشد اجتماعی و تقویت روابط اجتماعی زنان منجر می شود چون فعالیت های بدنی و ورزشی به جهت نتایج روان شناختی چون تغییر نگرش ها، دیدگاه ها، روابط انسانی و کارکردهای اجتماعی، بهبود ادراک و پاسخ های حسی، توسعه سلامت روحی و جسمی، احساس آسودگی و آرامش بیشتر، تسکین نارسایی ها و اختلال های روانی، کسب مهارت های حرکتی و تقویت خودباوری حائز اهمیت است.

ورزش برای قشر بانوان نیز اهمیت بسزایی دارد و شرکت آنها در رویدادهای ورزشی متعدد ملی، منطقه ای و بین المللی و کسب مدال های رنگارنگ نشان دهنده ظرفیت بالای این قشر تاثیرگذار در حوزه ورزش است.

بانوان و دختران ورزشکار استان زنجان نیز در کنار مردان ورزشکار در عرصه های مختلف ورزشی حضور یافته و مدالهای متعددی را برای استان به ارمغان آوردند که نمود عینی آن در رشته قایقرانی است و بانوان توانمند زنجانی ثابت کردند که افتخار آفرینی آنها مرز نمی شناسد.

 

 

 

ارتقای زیرساختهای ورزش بانوان زنجان

معاون ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان با اشاره به هفته تربیت بدنی و علت نامگذاری آن، گفت: این هفته برای آشنایی اقشار مختلف جامعه با ورزش، اهمیت، فواید و اثرات آن در زندگی فردی و اجتماعی نامگذاری شده است تا شاهد توسعه و ترویج ورزش در خانه، خانواده و تشویق جامعه به ورزش همگانی باشیم.

عذرا واسعی افزود: طی روزهای اخیر بانوان قایقران زنجانی با حضور در مسابقات قهرمانی آسیا در ازبکستان توانستند ۲ مدال طلا و یک مدال نقره را برای استان به ارمغان بیاورند.

وی با بیان اینکه این افتخارآفرینی نشان دهنده درایت و توانمندی‌های بانوان زنجانی است ابراز امیدواری کرد:این موفقیت ها در برنامه های آتی قایقرانی تداوم داشته باشد.

این مسوول با بیان اینکه در این مسابقات، هما خاتمی از استان زنجان به عنوان مربی حضور داشت، گفت: مهسا جاور از استان زنجان مدال نقره بخش روئینگ چهار نفره و زینب نوروزی دیگر قایقران زنجانی نیز یک مدال طلا در بخش تک نفره و یک مدال طلا در بخش دو نفره قایقرانی را کسب کرد که بسیار مسرت بخش است.

وی به وجود زیرساخت های تا حد مناسب برای ورزش بانوان در استان اشاره کرد و گفت:استان زنجان در مقایسه با برخی از استان ها از بابت زیرساخت های ورزش کمبود زیادی ندارد و سالن های ورزشی آن فضای خوبی برای انجام ورزش های صبحگاهی و عصرگاهی است.

این مسوول ورزشی با بیان اینکه هنوز جای کار زیادی برای توسعه زیرساخت های ورزشی در حوزه ورزش بانوان وجود دارد، ادامه داد: با توجه به اینکه استان ظرفیتهای خوبی در بعد ورزش قهرمانی دارد و استقبال بی‌نظیر مردم نیز نشان دهنده علاقه آنها به حوزه همگانی است انتظار می رود مسوولان استان برای توسعه زیرساخت های ورزشی با انگیزه بیشتری کمک کنند.

واسعی با تاکید بر اینکه زیرساخت های ورزشی استان نسبت به سال‌های گذشته بهتر شده است، افزود: در صورت تکمیل و افتتاح سالن های نیمه کاره ورزشی می توان به توسعه ورزش استان امیدوارتر بود از این رو امیدواریم مسوولان استانی نیز پای کار بیایند.

معاون ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان با بیان اینکه هم اکنون حدود ۵۲ هیات ورزشی استان فعال بوده و دارای نایب رییس ورزش بانوان است، گفت: البته بانوان در برخی از رشته ها نظیر ورزش های باستانی و بوکس فعال نیستند.

وی با بیان اینکه برخی از رشته ها از قبیل قایقرانی، تکواندو و کاراته از رشته های قهرمان پرور استان است، گفت: بانوان در رشته های ورزشی جانبازان و توان یابان نیز پای کار هستند و ورزشکاران این هیات به مسابقات کشوری اعزام شده و چند مدال طلا کسب کردند.

واسعی با بیان اینکه در بین ورزشکاران اعزامی ورزشکاری وجود داشت که فقط چهار ماه تمرین کرده بود، افزود: این موضوع بیانگر آن است که از استعدادهای ورزشی بسیار خوبی در بخش شهری و روستایی برخوردار هستیم و امیدواریم با مدیریت و برنامه ریزی، قهرمانان زیادی را به جامعه تحویل دهیم.

این مسوول با قدردانی از نگاه ویژه مدیر کل ورزش و جوانان استان به مقوله مهم ورزش بانوان، ادامه داد: اعتبارات خوبی به حوزه ورزش بانوان داده می شود ولی کل اعتباراتی که از وزارتخانه تخصیص می یابد باید افزایش یابد و بیش از گذشته به این قشر فعال بها داده شود.

وی با بیان اینکه ارتقای ورزش بانوان در استان نیازمند حمایت بیشتر است، خاطر نشان کرد: هم اکنون قهرمانان ورزشی استان مشکلات متعددی دارند که امیدواریم با حمایت استاندار و مسوولان برای رفع آنها تلاش کنیم.

 

 

بانوان تکواندوکار زنجانی در انتظار کسب مدال های رنگارنگ

نایب رییس هیات تکواندوی استان زنجان نیز به وضعیت این رشته در بین بانوان زنجانی و مقایسه آن با چند سال گذشته پرداخت و گفت:تکواندوکاران استان در سطح کیوروگی نسبت به قبل بهتر شده اند در حالیکه پیش از این پومسه تکواندو استان جایگاه بهتری داشت و همیشه در مسابقات کشوری صاحب سکو می شد و اکنون نیز این مهم حفظ شده است.

ماهرخ پرویزی با بیان اینکه هم اکنون در بخش پومسه در لیگهای برتر، دسته یک و حتی سطح ملی هم ورزشکار داریم، افزود: هم اکنون نگار مددخانی سرمربی تکواندوی تیم ناشنوایان از استان زنجان است که این مهم از ظرفیت های این بخش حکایت دارد.

وی با بیان اینکه کیوروگی استان نسبت به پومسه مقداری ضعیف‌تر بود و اکنون جهش پیدا کرده است، گفت: به عنوان مثال تیم نونهالان تکواندوی زنجان طی ماه گذشته در لیگ منطقه‌ای در استان اردبیل توانست مقام سوم را کسب کند و نونهالان و خردسالان استان نیز امروز به مسابقات منطقه ای ارومیه اعزام شدند.

پرویزی در خصوص بانوان سازمان یافته تکواندو استان، افزود: به صورت تقریبی ۱۶ هزار ورزشکار در رشته تکواندو در استان فعالیت می کنند ولی تعداد دقیق آمار بانوان استان احصا نشده است.

وی با بیان اینکه در بین رشته های رزمی بالاترین تعداد ورزشکار به هیات تکواندو اختصاص دارد، گفت: به همین دلیل هیات تکواندو منسجم عمل می کند و به لحاظ امکانات نیز وضعیت خوبی دارد.

 

ایب رییس هیات تکواندوی استان زنجان با بیان اینکه تکواندوی استان دارای سالن اختصاصی و پایگاه قهرمانی است، گفت: با تغییر مدیریت هیات تکواندو ۲۲ کمیته این هیات فعالتر شده است و مسوولان حدود هفت هیات دارای مدرک دکترا و متخصص رشته تکواندو هستند.

این مسوول ورزشی با تاکید بر اینکه در مجموع می توان گفت زیرساخت های ورزشی تکواندو نسبت به قبل ارتقا یافته است، گفت: تکواندو رشته ای علمی بوده و تمامی مسوولان کمیته ها تحصیلات مرتبط دارند و فعالیتها منطبق با آن صورت می گیرد.

وی عمده چالش تکواندوی استان به ویژه در حوزه ورزش بانوان را نبود حامی مالی عنوان کرد و گفت: امیدواریم با تخصیص امتیازات قانونی به حامیان مالی شاهد رفع این مشکل در استان باشیم.

 

موفقیت های مهم بانوان تنیسور زنجانی

رییس هیات تنیس روی میز استان زنجان با بیان اینکه این هیات ورزشی در حوزه استعدادیابی بانوان موفق عمل کرده است، گفت:نونهالان تنیسور استان توانستند در جمع ۱۵ تیم برتر کشور قرار گیرند که برای اولین بار بعد از ۴۰ سال اتفاق افتاد.

مریم کاظمی راد با بیان اینکه این هیات مسابقات تنیس روی میز پیشکسوتان کشور را میزبانی کرد، افزود: با اقدامات انجام گرفته ورزشکارانی را در رده های سنی نونهالان، نوجوانان، جوانان، پیشکسوتان و بزرگسالان به ویژه در بخش بانوان تربیت کرده ایم.

وی با بیان اینکه علاوه بر ورزشکاران، مربیان خانم این رشته ورزشی نیز به موفقیت هایی نایل شده اند، اظهار داشت: برای نخستین بار دو بانوی تنیسور استان توانستند داوری درجه بین المللی را از فدراسیون جهانی کسب کنند.

این مسوول ورزشی به وضعیت تنیس روی میز استان اشاره کرد و گفت: پیش از این قهرمانی در سطح کشور نداشتیم ولی اکنون به مرحله‌ای رسیدیم که حرفی برای گفتن در سطح کشور داریم و حتی ورزشکاران استان جزو ۱۶ نفر برتر کشور هستند.

 

کاظمی راد با بیان اینکه پیش از این داور دارای درجه بین المللی نداشتیم که اکنون این مهم محقق شده است، افزود: طی سه سال گذشته بیش از هشت کلاس داوری و مربیگری برای گروه هدف برگزار شده که اکنون بیش از ۸۰ داور با درجات یک تا سه به جامعه ورزش استان تحویل شده است.

برآیند:

استان زنجان ظرفیت های زیادی در بخش ورزش بانوان دارد و به تازگی درخشش و افتخارآفرینی بانوان ورزشکار استان در رقابت های آسیایی مهر تاییدی بر توانمندی آنها زد.

خوشبختانه بانوان ورزشکار زنجانی طی سال های اخیر در مقایسه با گذشته به موفقیت‌های خیره کننده نایل شده‌اند و در صورت حمایت بیشتر از آنها زمینه رشد و توسعه ورزش بانوان در استان فراهم خواهد شد.