نمایشگاه صنایع‌ دستی در گنبد سلطانیه گشایش یافت

نمایشگاه صنایع‌ دستی در گنبد سلطانیه گشایش یافت

معاون صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی استان زنجان گفت: نمایشگاه صنایع‌ دستی در پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه برپا شده است و علاقه مندان می‌توانند از آن بازدید کنند.

به گزارش ندای شهروند، سید میکائیل موسوی  در حاشیه برگزاری این نمایشگاه به مناسبت هفته صنایع‌ دستی، افزود: تلفیق نمایش آثار هنرمندان صنایع دستی شهرستان سلطانیه در پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه فرصتی را برای مردم و گردشگران فراهم کرده تا علاوه بر بازدید از کاروانسرا با آثار و صنایع دستی استان هم آشنا شوند.

 

وی اضافه کرد: این نمایشگاه تا ۲۶ خردادماه در این بنای تاریخی با حضور صنعتگران برپاشده است و آثاری مانند عروسک‌های بافتنی، ظروف مسی، جوراب پشمی، انواع مختلف گلیم، مصنوعات چرمی، بافته‌های سنتی، تولیدات چوبی، نازک‌ کاری، البسه محلی، زیورآلات سنتی و سینی قلمزنی شده در این نمایشگاه در معرض دید و فروش گذاشته شده است.

 

به گفته این مسوول، در این نمایشگاه، نگاه خانواده محور برای ترویج صنایع دستی مورد تاکید بوده است.

 

موسوی، هدف از برپایی این نمایشگاه را معرفی توانمندی‌های بانوان کارآفرین، فرهنگ‌سازی برای توسعه مشاغل خانگی و شناساندن این محصولات به اقشار مختلف جامعه عنوان کرد و افزود: امیدواریم با بهره‌گیری از حداکثر ظرفیت‌ها و امکانات، زمینه معرفی و عرضه هرچه بهتر و بیشتر آثار هنرمندان و بانوان توانمند این حوزه در شهرستان فراهم شود.

 

براساس آمارهای ارائه شده بیش از ۲ میلیون نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در ۲۹۹ رشته صنایع دستی ایران کار می کنند؛ این رشته ها جزو گنجینه های بی بدیل ایران در حوزه هنر و هنرهای صنایع دستی هستند و جزو ارزش های تولید، اشتغال و کارآفرینی محسوب می شوند.

 

در سطح کشور ۲۹۹ رشته صنایع دستی وجود دارد که از این تعداد ۵۵ رشته در زنجان فعال است که در میان آنها ملیله کاری، چاروق دوزی، چاقوسازی، مسگری، قلمزنی، گلیم بافی، گیوه بافی و گیوه دوزی از صنایع دستی بومی این خطه به شمار می رود.

 

سال گذشته در مجموع بر اساس برآوردها ۴۱۳ هزار دلار به صورت رسمی و بیش از ۲۸۷ هزار دلار هم به صورت غیر رسمی میزان صادرات صنایع دستی در استان به ثبت رسید.

 

هم اکنون بالغ بر ۱۶ هزار نفر در استان در حوزه صنایع‌ دستی فعالیت دارند و یک هزار هنرمند تحت پوشش بیمه هنرمندان صنایع دستی در سطح استان قرار دارند و امسال هم ۴۷۰ نفر برای برخورداری از بیمه به وزارتخانه و از این تعداد ۱۶۰ نفر آنها به تامین اجتماعی معرفی شده‌اند.