شاهک نشین آندیا زنجان در هزاره قبل از میلاد

شاهک نشین آندیا

شانزدهمين نشست علمی-فصلی انجمن دوستداران تاريخ و فرهنگ زنجان، همزمان با پنجمین دوره جایزه «کتاب شیخ اشراق» با حضور جمعی از علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ زنجان در فرهنگسرای امام خمينی برگزار شد.

به گزارش ندای شهروند آنلاین، مهدی افضلی، مدیرعامل انجمن تاریخ و فرهنگ زنجان در این نشست با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان برگزار شد، گفت: شاهک‌نشین‌ها یا خان نشین‌ها حکومت‌های محلی و در حوزه تمدنی قیزیل اوزن بوده‌اند و آندیا یکی از شاهک‌نشین‌های چهارگانه این منطقه بوده است که موقعیت جغرافیایی آن با منطقه طارم در شمال استان زنجان انطباق دارد. همچنین نظریه ای مبنی بر ارتباط تمدن مارلیک(رودبار) با تمدن آندیا وجود دارد که ضمن مناقشه برانگیز بودن، نکته ای قابل تامل نیز به شمار می‌رود.

 

حامد ذیفر مسوول تیم باستان‌شناسی سایت «انذر» طارم در بخش دیگری از این نشست با ارائه آخرین گزارش از یافته‌های باستان‌شناسان در هزاره پیش از میلاد استان زنجان و پژوهش‌های باستان‌شناسی در تپه‌های پیش‌ازتاریخ انذر طارم عنوان کرد: زنجان از نظر باستان‌شناسی فرهنگی منطقه بین فرهنگی به شمار می رود. غنای فرهنگی این منطقه چنان است که هم آثاری از فرهنگ زاگرس و هم فرهنگ دشت قزوین را می‌توان مشاهده کرد. در دره طارم و در امتداد آن منطقه مارلیک رودبار یافته های حاصل از باستان شناسی به میزان زیادی نظریه مبتنی بر ارتباط آندیا با مارلیک را تایید می‌کند. آثار موجود در انذر دوره نوسنگی تا اشکانی را شامل می شود که خود بیانگر اهمیت این سرزمین در ادوار مختلف است.

 

این محقق افزود: نکته حائز اهمیت برهم کنش های فرهنگی از دوره نوسنگی تا دوره تاریخی و حتی اسلامی وجود دارد اگرچه ممکن است بسیاری از این تغییرات صرفا فرهنگی باشند و لیکن طبق شواهد موجود جا به جایی های جمعیتی نیز در منطقه محرز می باشد.
مسوول تیم باستان‌شناسی سایت انذر طارم در پایان با اشاره به پتانسیل های موجود برای مطالعات باستان شناسی در زنجان به لزوم اجرای طرح هایی هدفدار در این مورد تاکید نمود.

برگزیدگان کتاب سال زنجان اعلام شدند
پنجمین دوره جایزه کتاب سال شیخ اشراق، همزمان با هفته بزرگداشت شیخ شهاب‌الدین سهروردی برگزار و برگزیدگان این دوره در محورهای تاریخ زنجان، فرهنگ و هنر زنجان، شیخ اشراق و فلسفه اشراق اعلام شدند.

 

به گزارش ندای شهروندآنلاین، از سوی هیات انتخاب کتاب شیخ اشراق، “جنگ زنجان” تالیف دکتر پرویز فتح الله پور به عنوان کتاب برگزیده این دوره از سوی داوران انتخاب و لوح سپاس پنجمین دوره جایزه کتاب شیخ اشراق به این نویسنده اهدا شد.
همچنین کتاب‌های”تاریخ مردم انگوران”تالیف آقای محمدعلی نقدی و “داستان مرکز تحصیلات تکمیلی زنجان”تالیف خانم ماندانا فرهادیان به عنوان آثار قابل تقدیر این دوره از جایزه کتاب شیخ اشراق انتخاب شدند.

 

حسن حسینعلی تجلیل شد
در بخش دیگری از نشست علمی- فصلی انجمن دوستداران تاریخ و فرهنگ زنجان از «حسن حسینعلی»، پژوهشگر و نویسنده تاریخ و فرهنگ زنجان به پاس سال‌ها تلاش و پژوهش در حوزه تاریخ و فرهنگ زنجان از سوی انجمن دوستداران تاریخ و فرهنگ زنجان، هیات امناء بازار بزرگ زنجان و همچنین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با اهدای لوح سپاس تجلیل شد.